Een multidisciplinair jaar

“Een multidisciplinaire activiteit is een activiteit, zoals bepaalde vormen van wetenschap en kunst waarbij kennis vanuit meerdere disciplines gecombineerd en ingezet om de activiteit te voltooien”, aldus een encyclopedische omschrijving.

Een van de tradities om het (onderwijs-) jaar af te sluiten is het schrijven van een onderwijsmoment. Niet moeilijk in 2020. Het jaar bestond letterlijk bijna alleen maar uit onderwijsmomenten.

Vanaf  16 maart  waren we beschikbaar van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. We als in leden van het multidisciplinaire team dat zich vanaf dag één van de lockdown vormde op ons ROC.  ICT’ers  met verschillende functies, managers, projectleiders, DigiCoaches (de I-Coaches van het Drenthe College), medewerkers van de afdeling communicatie en docenten ontmoetten elkaar dagelijks in  Teams om zaken door te spreken, webinars voor te bereiden, vragen aan elkaar te stellen en vooral om elkaar scherp te houden en te ondersteunen. We leerden en leren heel veel van elkaar. Vooral het wederzijds begrip heeft daar zijn oorsprong gevonden. Nog steeds vergaderen we wekelijks na onze werktijd. Zoals we dat in de eerste lockdown dagelijks deden,  soms zelf om half acht ’s ochtends, omdat op kantooruren iedereen te druk was met de corebusiness.

Een onderwerp van gesprek en discussie was veelal de online lessen. Moesten die synchroon aan het lesrooster in Magister, dat gemaakt was vóór 16 maart? Zouden we camera’s inzetten en de helft van de klas, thuis en de andere helft op school onderwijs aanbieden? Zoveel mensen zoveel meningen. Zelf vond ik het logisch dat mijn online lessen in die begintijd ongeveer gehalveerd werden in het aantal minuten. De student zou het nooit zo lang in huis achter de laptop volhouden. Ik gaf opdrachten, ik keek vooral heel veel na. Niet echt iets waar ik blij van werd. Ik voelde me een bewaker van het proces, een  handhaver.  Veel tijd ging zitten in de controle. In een ideale wereld zou ik een opdracht geven en studenten zouden die maken, maar de realiteit  is dat als je niet steeds het werk van de student nakijkt, dat de klad er in komt. En bovendien hebben ze gewoon recht op die feedback! 

Na de zomer ontwerp ik mijn online lessen anders. Ik kort ze niet in qua tijd, maar in mijn herontwerp zorg ik dat ik de les indeel in activiteiten van 7 minuten. Na 7 minuten daalt de adrenaline en moet je je best weer doen om de studenten in de actiestand te krijgen en actief te houden. Mijn nadruk ligt op de verbinding. Een hele nieuwe lichting studenten waar ik een band mee op moet zien te bouwen. Het lukt aardig. We geven gedeeltelijk les op locatie en ik pak ” the best of both worlds”. Eigenlijk precies zoals ik in de leaflet “Op zoek naar de perfecte blend” voor ogen had toen ik het schreef naar voorbeeld van de informatie voor docenten van Deltion en ROC Mondriaan.

Mijn rol als docent werd , is en blijft anders. Mijn rol is multidisciplinair.

Tegenwoordig ben ik:

Docent – ik leg uit en zorg voor de lesinhoud, ik formuleer lesdoelen.

Dirigent – ik neem de leiding tijdens een les in Teams en zorg dat alle partijen gehoord worden.

Student – ik volg veel (online) workshops om te kijken hoe anderen het doen, ik lees artikelen van Barend Last, Pascal Koole en anderen om van hun visie op de hoogte te blijven)

Communicator – ik communiceer me een slag in de rondte, zo ondersteun ik teams in Assen met Blended Learning  en andere vragen. Met klassen en naaste collegae communiceer ik bewuster. Niet iedereen krijgt overal alles mee. Online moet je veel scherper daar op zijn dan wanneer we elkaar vaker fysiek en informeel zien. En ook heb ik elke woensdagmiddag vragen-anderhalfuurtje.

Innovator – ik lees veel over nieuwe onderwijstrends en probeer dingen uit en ook te delen met mijn collega’s. Het onderwijs beter maken is mijn passie.  

Content Creator – elke les ontwerp ik opnieuw. Elke les is een nieuwe PowerPoint aanwezig. Niet alleen gevuld met inhoud, maar ook met de aanpak en werkwijzen. Ik doe mijn eigen “LessonStudy” want gelukkig kan ik wel dezelfde les drie keer per week geven aan andere groepen. De groep die mij aan het eind van de week heeft.. heeft de beste les!  😊

Game Develloper –  De studenten bij de les houden gaat makkelijker als je er een game element in bouwt. Een OneNote escaperoom is wel even werk om te maken, maar je krijgt er veel (motivatie) voor terug

Entertainer – Om half negen ’s ochtends ben ik ook niet echt op mijn best, maar ik doe positief, opgeruimd en blij. Ook tijdens het door mij georganiseerde teamuitje in Teams in de laatste schoolweek van het jaar voelde ik me een soort showmaster. Voordat  elke les begint en ik de countdowntimer van Classroomscreen.com  zie aftellen.. ben ik zenuwachtig omdat de “show” bijna begint. Eenmaal op het podium is dat gevoel direct verdwenen.

In het jaar 2020 kwam ik in DC-expertteams en heb ik  veel gereflecteerd op eigen houding , gedrag, inzet en dingen die voor mij belangrijk zijn (altijd met voor ogen het beste voor de student) Mijn speerpunten van jaren : Onderwijs en ICT, Digitale Vaardigheden in elk Curriculum en de motivatie verhogen door middel van digitale didactiek stonden  dit jaar in de schijnwerpers.

Heerlijk!

En door!

Petra Holstein

Docent  rekenen en digitale vaardigheden MBO 2 en 3 (Drenthe College) en DigiCoach

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.