Categorieën
gastblog passie voor onderwijs

Een onderwijsdag met een gouden randje

Er zijn van die dagen met ontmoetingen met bijzondere gesprekken. Vandaag was zo’n dag, een onderwijsdag met een gouden randje. Een dag om dankbaar voor te zijn.

Aan het einde van de ochtend kwam M., student onderwijsassistent, voor zijn wekelijkse ondersteuningsgesprek. Hij baalde van zichzelf en was niet blij met zichzelf. Hij toonde zijn to-do-lijst en gaf aan dat hij niet tevreden was, hij had niet genoeg opdrachten afgerond. Vervolgens vertelde hij ook dat hij baalde over de negatieve manier waarop hij tegen zichzelf sprak. Op mijn vraag heb je een innerlijke criticus en saboteur antwoordde hij bevestigend. Hij wilde de manier waarop hij sprak tegen zichzelf doorbreken maar wist niet hoe. Ik vroeg hem wat zijn verlangens waren, wat hij wenste. ‘Ik wil graag positief naar mezelf kijken’. Vervolgens vroeg ik hem: “Wat wil je dan tegen jezelf zeggen? “ Hij zei: “Ik weet het niet”. Deze student vertrok  met de affirmatie ‘ik ben oké’ en de opdracht ‘noem elke dag  iets waar je blij van geworden bent’.

Categorieën
gastblog Geen categorie

Liefdesverklaring over de grens.

Ik ben dit schooljaar begonnen met een enthousiaste, leuke, maar ook bewerkelijke groep. Er zitten een aantal kinderen in die zorgen voor een pittige groepsdynamiek. Eén van die kinderen is Saar. Ik heb haar vorig schooljaar al leren kennen toen ik regelmatig inviel in groep 3. Of nee, ik ken haar eigenlijk al sinds ze bij de kleuters zat. Haar grotere zus Pien zat bij mij in groep 3. Als Saar me toendertijd in de kleutergang zag, riep ze me en zei: “Jij bent de juf van Pien!” Vanaf het begin vond ik Saar een leuk, spontaan kind. 

Categorieën
gastblog onderwijsmoment 2020

Mijn mooiste onderwijsmomenten van 2020

Op 27 december, ik lag met corona op bed, de volgende vraag in een appje; ‘Wil je misschien meedoen? Onderwijskoppen deelt in de eerste week van januari 2021 de mooiste onderwijsmomenten van 2020. Ik denk dat jij kunt bijdragen aan deze jubileum editie.’

Mijn eerste gedachte nadat ik deze vraag had gelezen was; ‘Wat een eer, ja dat wil ik. Mijn tweede; Kan ik dat wel?

Categorieën
gastblog onderwijsmoment 2020

Optimisme en hoop

Ik schreef al eerder in een blog dat ik niet zo van de lijstjes en “de dag van…” ben. Maar ik moet eerlijk toegeven dat ik er nu soms wat genuanceerder naar kijk. Zo was ik enthousiast toen ik in onze tuin een Goudhaantje zag. Dit kleinste vogeltje van Europa had ik nog niet op mijn “lijstje” staan…… En sinds een paar dagen blijven de blogs van “onderwijskoppen” met het “onderwijsmoment van….” door mijn hoofd spelen. Ik las een paar inspirerende verhalen van onderwijskanjers en werd gegrepen door verschillende uitspraken. De volgende zin van Edith van Montfort (@bososs) in haar blog (MIJN ONDERWIJSMOMENT 2020 | Onderwijskoppen) laat mij niet los. Zij beschrijft onderwijs als: “Waar vol optimisme wordt aangegaan wat nodig is.” Dit ook als het moeilijk is of als regels moeten worden genegeerd omdat het nodig is voor een kind. Of om te beuken op de systemen waar Ronald Heidanus (@ronaldheidanus) in zijn blog (De barricade op | Onderwijskoppen) over schrijft.

Categorieën
gastblog onderwijsmoment 2020

Mijn onderwijsmoment 2020

‘Jullie zijn vast heel benieuwd naar de uitslag’…..
Plaats van handeling: kantoortje van de IB-er op een basisschool.
Aanwezig: IB-er, juffrouw van onderzoeksbureau en wij; de ouders.
Tijd: september 2012

Tegenover mij (ons) zit een wat oudere dame.
Ik gok tussen de 55 en 60 jaar.
Ons kind was in de laatste week van groep 7 getest.
En in de tweede week van het nieuwe schooljaar kregen wij de uitslag te horen.
Het is lang geleden, ik zou deze juffrouw nooit herkennen als ik haar nu op straat zou tegenkomen.
Ze zat direct in mijn allergie.
Da’s niet aardig, maar het was wel zo.
Ze lachte (mijn interpretatie!!) een beetje minzaam, maar ik herinner mij vooral hoe ze in haar handen wreef.
‘Jullie zijn vast heel benieuwd naar de uitslag’, zei ze.
En ik bedacht mij niet en antwoordde, ‘nee, want we weten het al’.

Categorieën
gastblog onderwijsmoment 2020

Een jongensklas

Als we het ooit over het jaar 2020 hebben dan denkt iedereen terug aan de pandemie. Scholen waren gesloten en iedereen moest thuis werken.

Ik denk daar natuurlijk later ook zo aan terug maar nu denk ik ook nog even aan het wat als… wat als de scholen niet dicht waren gegaan? Was mijn herinnering aan deze klas hetzelfde…? Had het dan meer gevoeld alsof ik er ook aan toe was om een nieuwe start te maken?

Categorieën
gastblog onderwijsmoment 2020

Een multidisciplinair jaar

“Een multidisciplinaire activiteit is een activiteit, zoals bepaalde vormen van wetenschap en kunst waarbij kennis vanuit meerdere disciplines gecombineerd en ingezet om de activiteit te voltooien”, aldus een encyclopedische omschrijving.

Een van de tradities om het (onderwijs-) jaar af te sluiten is het schrijven van een onderwijsmoment. Niet moeilijk in 2020. Het jaar bestond letterlijk bijna alleen maar uit onderwijsmomenten.

Categorieën
gastblog onderwijsmoment 2020

V e e r k r a c h t

Afgelopen jaar was het jaar van de op- en neergaande emoties… Daar kan ik tijdens het schrijven over mijn onderwijsmoment niet omheen. Onwerkelijk. Bizar. Gevoelens van onzekerheid, onrust, onduidelijkheid, kwetsbaarheid, verdriet, ongerustheid, gemis, optimisme, strijdbaarheid, verbaasdheid, frustratie, teleurstelling, hoop, groot gevoel van verantwoordelijkheid en twijfels, regelmodus, vol hoofd, doorzettingsvermogen, flexibiliteit, blijheid, vragen, creativiteit, uitdaging, contact houden, EHBTB, noodopvang, omdenken, onzichtbaarheid van de kinderopvang, verstandshuwelijk onderwijs en kinderopvang, maatschappelijke verantwoordelijkheid, veerkracht en werken in flow. Een achtbaan!

Categorieën
gastblog onderwijsmoment 2020

Ik slik en voel mijn tranen branden

Ik loop een school binnen. Recht in de armen van de docent waar ik mee ga werken. Ze vertelt me over een nieuwe jongen in de klas. Opvallend negatief gedrag. Jonas.

De hele speelzaal blijkt vol te staan met toestellen voor de kleuters. Ik vraag de juf me wat hulp te sturen in de vorm van leerlingen. “Wil je Jonas ook toevoegen?” vraag ik haar. Het lijkt me slim wat extra lijntjes uit te leggen naar hem.

Categorieën
gastblog onderwijsmoment 2020

ONTWIKKELKRACHT = Veerkrachtige verbindingen blijven maken!

2020,
Het jaar dat met zoveel mooie plannen en ambities hoopvol van start ging…
Het werd een jaar waarin veerkracht van velen gevraagd werd in verschillende vormen.
Het werd in jaar waarin ik mezelf zittend of staand achter een laptop regelmatig afvroeg:

“Is dit de manier waarop ik mijn werk wil doen”
en
“waarom willen we dit, en mogen we dit van professionals in onderwijs en opvang blijven vragen”