Categorieën
gastblog onderwijsmoment 2020

Maakt niet uit, ik ben het toch niet van plan

Die beelden uit, het zal ook eens niet, Amerika, waar een leraar een gewapende leerling ontwapende met een knuffel en begrip, maakten veel indruk op me destijds. Het was 2019. Ik wist meteen dat ik dat niet zou kunnen en niet zou willen ook trouwens. Wie dan ook voor mijn neus met een wapen krijgt geen knuffel, geen begrip en geen rustig praatje. Weet ik dat zeker? Ja. Ooit besprong ik een overvaller, hij werd veroordeeld voor 9 maanden en zat er 11.

De leraar in Amerika werd door iedereen geprezen, hij was een held. Met iedere loftuiting voelde ik me krimpen. Ik zou tekortschieten, blijkbaar. Maakte niet uit, ik was het toch niet van plan.

Toen Samuel Paty werd onthoofd omdat hij verplichte lesstof had behandeld, voelde ik me weer tekort schieten. Deze man had alle mogelijke voorzorgsmaatregelen genomen, bizar voorzichtig was hij geweest. Hij had zelfs kinderen gezegd dat ze tijdens zijn les even weg mochten als ze geen spotprenten wilden zien, hij had alle tijd genomen om de verplichte stof zo zacht mogelijk in te masseren en zijn hoofd ging eraf. Ik had zelf zeer beslist nooit zoveel egards getoond, ik zou er niet eens opgekomen zijn.

Met ieder compliment voor de tact van Paty voelde ik me krimpen. Ik zou tekortschieten, blijkbaar. Maakt niet uit, ik ben het toch niet van plan.

Dit weekend las ik over Die ene leerling, die met een mes zijn docent bedreigde, ook hier weer stond er weer een superbegripvolle docent die zonder enige vorm van escalatie de leerling in bescherming nam en er voor zorgde dat zijn schooltijd verder ongehinderd kon verlopen. Ik zou tekortschieten, blijkbaar. Maakt niet uit, ik ben het toch niet van plan

Heb ik een mail gemist of zo? Ik geef Frans, ik ben niemands bodyguard, ik wil dat niemand van mij verwacht dat ik iets anders doe dan wegrennen als er een wapen of een dreiging in het spel is. Ik wil geen minister die zegt dat docenten het goede gesprek over de onthoofding van Paty moeten aangaan, ik bepaal zelf wel hoe en wat en óf ik het wil bespreken. Toen ik voor de klas ging heb ik me nooit gerealiseerd dat het mij de kop kon kosten. Ik heb gestudeerd om voor die klas te mogen staan, staat er in de handboeken een cursus hoe om te gaan met geweld? Heb ik de les messteken incasseren gespijbeld? Ik zou tekortschieten, blijkbaar. Maakt niet uit, ik ben het toch niet van plan.

Ik werk op het MBO en bij ons zijn de anti-Covid maatregelen draconisch, maar ik ken genoeg PO en VO docenten die met 30 kinderen of meer in een ongeventileerd lokaal zitten. Eindexamenkandidaten zijn niet minder besmettelijk dan andere leerlingen en toch vinden we hun diploma’s het leven van docenten waard. Ik ken genoeg leerlingen die het eng vinden om toetsen te moeten maken, die bang zijn thuis hun kwetsbaren te besmetten en die ongelukkig zijn met hun online wereld. Blijkbaar heb ik de mail gemist van de minister die meent dat het leven van een docent onbelangrijker is dan een stapel diploma’s. Als hij naar docenten zou luisteren zou ik hem dat graag uitleggen, maar hij luistert liever naar de elite. Ik zou tekortschieten, blijkbaar. Maakt niet uit, ik ben het toch niet van plan.

Applausje voor mijn collega’s die, soms bang, soms doodsbang, tóch dat lokaal in gaan, ik zou het niet kunnen. Ik begin al te hyperventileren als ik een volle klas op tv zie. Ik zou tekortschieten, blijkbaar. Maakt niet uit, ik ben het toch niet van plan.

Charlotte Goulmy

2 reacties op “Maakt niet uit, ik ben het toch niet van plan”

ondanks dat ik in het vo – deel van het mbo werkte, ben ik blij dat ik dit met hoef je te maken. Wat een ellende in bo en vo. Ik kan me de angst van de collega’s heel goed voorstellen. Ik weet niet of ik in die situatie wel zou lesgeven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.