Onderwijsmoment 2018 door Paul Ket

Mentoruur met mijn 2 havo klas. Het is een klas met iPads en ik probeer zoveel mogelijk nieuwe dingen met ze te doen. Ze weten dat en we kunnen samen lachen over de techniek die ons in de steek laat. De wiskundeles daarna aan de slag met Teams en OneNote. Bij iedereen deed het het prima, behalve bij Onno. Luid mopperend verkondigde hij dat het niet werkte en dat het stom was. Een snelle check maakte duidelijk: hij was niet aangemeld. En dan werkt het niet in de schoolomgeving.

Nu dat helder was, ging het gemopper over de aanmeldprocedure. Dat zijn gebruikersnaam niet klopte, dat het wachtwoord niet werkte en dat het stom was. Omdat je dit soort problemen het best meteen oplost, mocht hij naar Systeembeheer. Wachtwoord daar opnieuw ingesteld, maar het deed het nog steeds niet. Hij kwam er niet in. Voor Onno weer een verloren wiskundeles.

Dit duurde één week, twee weken en mijn positieve houding begon er onder te lijden. Vooral omdat voor Onno de iPad ook het boek, de oefeningen en (soms) het schrift is. Ja meneer, ik ben echt naar Systeembeheer geweest en die weten het ook niet.
Totdat er een inleveropdracht kwam. In Magister stond “inleveren via OneNote, alle andere middelen leveren een 1 op”. De inleveropdracht ging dus voor een cijfer en was zichtbaar voor zijn ouders. En wat op de ene dag niet werkte en “stom” was, werkte de volgende dag wel. Zonder tussenkomst van Systeembeheer.

Die volgende dag gingen we weer aan de slag. En het werkte weer niet bij Onno. Hoe kan dat? Klaar met het gedoe pakte ik zijn iPad even en ging de instellingen langs. Wat bleek? Alle mogelijkheden om niet aan te melden, websites niet te vinden of op een andere manier voor school te werken met de iPad stonden aangevinkt.

Het volgende gesprek met Onno en zijn ouders ging over de tien onvoldoendes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *