Ik keek rond en kreeg kippenvel

De mooiste onderwijsmomenten in 2018 waren voor mij de contacten die ik zag ontstaan tussen mensen die in eenzelfde situatie allemaal aan het ontdekken waren. Samen leren is gelijkwaardigheid creëren.

Zo wilde ik van de studiereis naar de conferentie SXSWedu in Austin, Texas echt een waardevolle ervaring maken. We weten in onderwijs allemaal dat het bezoeken van conferenties vaak een leuk uitje is, maar zelden echt inspireert tot een zinvolle onderwijsverandering. En dat is jammer en zonder van tijd en geld. Dus zorgden we voor een diverse groep van uiteindelijk 25 deelnemers: leraren, schoolleiders, bestuurders, beleidsmakers die deelnamen met hun eigen onderwijsvraagstuk. Ze leerden van elkaar en van de bijeenkomsten die we organiseerden. Ze ontdekten welke kennis ze nodig hadden en hoe ze die konden ontwikkelen en we organiseerden werkbezoeken op basis van hun vraagstukken rondom onderwijs en ICT.

Mijn onderwijsmoment was op een mooie dag in Austin. Alle 25 deelnemers waren naar de school gekomen voor een bezoek aan een leerkracht STEAM-onderwijs. De leerkracht was een gedreven jonge vrouw en ze verzekerde ons dat er best 25 mensen in het lokaal pasten. Maar we voelden ons toch wat veel tussen een flinke groep tienjarigen. Dat was echter helemaal niet nodig en het veranderde ook snel toen de kinderen uitnodigend en nieuwsgierig bleken en erg bereid ons te laten zien wat zij leerden in deze klas.

En daar zag ik een respectabele schoolbestuurder op zijn knieën naast een kleine wijsneus die uitlegde hoe hij leerde programmeren. In de andere hoek kreeg een andere bestuurder een leguaan op zijn arm en lichtte een meisje toe hoe onderzoeksvaardigheden werden geoefend en op de grond zat mijn eigen bestuurder een spelletje te doen met een leerling om analysevaardigheden te leren. Iedereen deed mee en de leerlingen hadden de leiding.

Ik keek rond en kreeg kippenvel. Iedereen aan het leren: open, zonder maskers of gedoe en gelijkwaardig. Samen. Zoals onderwijs moet zijn. 

Suzanne Unck – @suzanneunck 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.