Mijn onderwijsjaar 2017

Het is moeilijk één moment te kiezen voor een heel jaar onderwijs. Een jaar waarin veel is gebeurd, zowel met mijn school, een school voor Speciaal Onderwijs (CL-IV), als met het totale basisonderwijs. Denk alleen maar aan #POinActie met een geweldige protestbijeenkomst op 5 oktober.

Maar laat ik het maar tot mijn school, leerlingen en collega’s (en ouders), beperken.

In augustus 2016 zijn we begonnen met een nieuw onderwijsconcept: Wonderwijs. Wij willen onze leerlingen ontwikkelen tot aardige, vaardige en waardige burgers (zo jong als ze nog zijn), die met een blik van verwondering de maatschappij in durven kijken. Daar hebben we een aantal activiteiten voor geïnitieerd: een ochtend- en middagrondje, een lange lunch, veel beweegmomenten en het werken met een verwonderingsvraag. (zie voor meer informatie hierover mijn blogs: https://alfredsspecials.wordpress.com)

Uiteraard vraagt dit van de leerkrachten ook een andere benadering van de lesstof en onze leerlingen. Niet altijd even gemakkelijk, omdat je oude gewoonten en gebruiken moet loslaten.

Om te kijken of we met Wonderwijs wel op de goede weg zijn en wat de leerlingen hier van gemerkt hebben of wat ze er van vonden, hebben we hen om feedback gevraagd. Iedere klas mocht op een eigen manier, maar wel met inzet van een ICT-hulpmiddel, feedback geven en dit zouden we tijdens een studiemiddag in juni tot ons nemen.

Niet alleen bleek hoe creatief leerlingen dan zijn in het bedenken van verschillende  presentatievormen: van stopmotion tot eigen bedachte interviews, ook,hoe goed ze hun gedachten, ideeën, etc, konden verwoorden.

Met veel aandacht hebben we de opmerkingen van onze leerlingen tot ons genomen en ik kan jullie verzekeren, die kwamen goed binnen. Vooral bij de collega’s die een toch wat afwachtende houding hadden ten opzichte van deze koersverandering. Want de leerlingen waren blij dat we af waren gestapt van het traditionele frontale lesgeven, dat er meer ruimte kwam voor hun stem en er meer afwisseling was tussen inspanning/ ontspanning en binnen/buiten.

Het was duidelijk: we waren op de goede weg. En wat ik geleerd had: zet de leerlingen zelf in als ambassadeur van een vernieuwing, dat werkt in een team beter dan een bevlogen schoolleider. Daarom is er nu ook een leerlingenraad gekomen die mee gaat praten over de richting van ons onderwijs. En dat is voor mij, en ons allemaal, wel een belangrijk onderwijsmoment. Een moment dat doorgezet wordt in 2018!

Alfred van Bergen

 

Een gedachte over “Mijn onderwijsjaar 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *