MIJN ONDERWIJSMOMENT 2020

Dat had natuurlijk moeten zijn…..

  • Toen op vrijdagavond 6 maart er als de wiedeweerga een inventarisatieformulier gemaakt werd om helder te krijgen welke kinderen en collega’s met milde klachten thuis zouden moeten blijven vanaf 9 maart….
  • Toen we op 9 maart voor ‘de laatste keer’ op KANtoor waren en collega’s ICT bedachten dat het wellicht handig was wanneer we met hen even keken naar hoe Teams kan werken…
  • Toen we dicht gingen op 16 maart, noodopvang er stond, niet veel later eerste collega SAAM* in het ziekenhuis werd opgenomen… 
  • Toen we in maart en april zoveel zorg en verdriet ervaarden en zagen bij velen van SAAM*. We er vervolgens alles aan deden om in verbinding te blijven. Om met groeiende kwaliteit voor kinderen te doen wat ze (op afstand) van ons nodig hadden…
  • Toen we gigantisch in de wind kwamen te staan omdat we besloten, vanuit onze pedagogische opdracht, alle kinderen iedere dag even op school zouden moeten zijn vanaf 11 mei… 
  • Toen Marcel voor al die kinderen, ouders en collega’s een prachtig lied schreef bij die hernieuwde start in de scholen. Over anders, hoop en SAAM*-zijn…
  • Toen we oververmoeid over de drempel naar de zomervakantie struikelden…
  • Toen ons hart riep om ‘n gezamenlijke tweedaagse opstart met alle directeuren op locatie, en ons hoofd nee sprak. En we vervolgens online mooi verbonden konden zijn…
  • Toen we in de avond van 14 december, nadat we naar onze minister president luisterden, weer met alle bazen van SAAM* in verbondenheid ‘bespraken’ wat ons te doen stond, én deden….
  • Toen alle collega’s met compleet lege batterijen, met een verdwaalde adrenaline stoot, onderwijs op afstand, noodopvang enzovoort hebben neergezet en gecommuniceerd met alle ouders… 
  • Toen ik de trots hoorde van alle directeuren over ‘hun’ professionals…. En we vervolgens weer oververmoeid over de drempel naar de kerstvakantie struikelde… en ik besloot tot “ONDERWIJS-UIT”.

Maar het werd het onderwijsmoment wat startte met een ‘verdwaalde tweet’ van Thijs Roovers, uitmondend in “De NationaleOnderwijsPupQuiz”. En ik – met een heerlijke groep prettig gestoorde onderwijswijven & Erno, besloot tot “ONDERWIJS-AAN”. Dagen van voorpret. Complete chaos in DM-twittergroep. Gekakel in nieuwe online omgeving die ervoor werd ingericht. Heldere afspraken die vooral niet werkten. Weerstand tegen protocollen, regels enzovoort een jaar lang voldoende opgebouwd zal ik maar zeggen. In lief en leed verbonden. Vooral in die enorme verbondenheid met pure pret én het serieus gewoon goed willen doen. Én dat… dat moet onderwijs voor mij zo’n beetje wel zijn: Verbondenheid – Pure Pret – het Goed willen Doen. Voor iedereen. Voor kinderen bovenal. Ook als het moeilijk is. Of niet passend. Waar regels worden genegeerd wanneer de werkelijkheid er niet in te vangen is. Waar heterogeniteit wordt gekoesterd. Waar vol van optimisme wordt aangegaan wat nodig is. Het kwam zo’n beetje allemaal samen in die 300 teams én in ons eigen team al helemaal, op 29 december in #NOPQ. Met grote dankbaarheid voor Thijs, Martijn, Femke en Arjan. Omdat zij deden wat wij nodig hadden. En uh de negende plek hoe gaaf is dat?!

Edith van Montfort @bososs

2 gedachten over “MIJN ONDERWIJSMOMENT 2020”

  1. Zulke momenten zijn te zeldzaam en zouden eigenlijk gewoon moeten zijn. Laten we dat eens als uitgangspunt nemen voor 2021! Verschillen gebruiken om elkaar te versterken en elkaar beter te maken.
    Ik ga ervoor

  2. Pingback: Optimisme en hoop | Onderwijskoppen

Laat een antwoord achter aan Optimisme en hoop | Onderwijskoppen Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.