Onderwijsmoment 2018 door Paul Ket

Mentoruur met mijn 2 havo klas. Het is een klas met iPads en ik probeer zoveel mogelijk nieuwe dingen met ze te doen. Ze weten dat en we kunnen samen lachen over de techniek die ons in de steek laat. De wiskundeles daarna aan de slag met Teams en OneNote. Bij iedereen deed het het prima, behalve bij Onno. Luid mopperend verkondigde hij dat het niet werkte en dat het stom was. Een snelle check maakte duidelijk: hij was niet aangemeld. En dan werkt het niet in de schoolomgeving.

Lees verder

Afscheidswoord herdenkingsbijeenkomst 8 oktober 2018

Donderdagochtend 20 september wandel ik zoals elke dag in een kwartiertje naar school. Een laatste zomerse dag dient zich stralend aan. Ik neem een kop koffie, praat even met enkele leerkrachten en ga kort na half negen naar groep 1-2 van juffrouw Jeanne. Ik kom voor een flitsbezoek, zoals wij dat noemen. Jeanne voert een kringgesprek over een ruzie tussen twee kinderen. Zelf zit ik ook in de kring, op een stoeltje dat leeg was.

Lees verder

In verbinding bij Ontwikkelkracht

In 2018 heb ik vaak nagedacht over mijn rol in het onderwijs. Als schoolleider was ik teleurgesteld in de maakbaarheid van het onderwijs. Het lukte mij toen niet om de echte verandering te maken. Ondanks de vele legitieme redenen die te noemen zijn over het waarom daarvan, voel ik me daar nog altijd niet helemaal blij over. Ergens in mij zit een enorme drive om die klus aan te pakken en te verwezenlijken. Waarom veranderen? Dat antwoord heb ik vrij snel. Omdat ik in mijn onderwijs carrière én als moeder veel kinderen uit ons huidige systeem zie knallen en ik zie dat dàt ongelooflijk veel schade brengt in het jonge leven van kinderen.

Lees verder

Een sprong in het diepe

De verhalen zijn terug. En met de de verhalen ook de discussies. Discussies over goed onderwijs. Over hoe leerlingen te motiveren en betrokken te krijgen? Hoe leerlingen aan te spreken op hun verantwoordelijkheden? Hoe om te gaan met toetsen en lesvoorbereidingen? Waar waren die dan, zul je je misschien afvragen? En waarom waren ze er niet?

Ze zijn natuurlijk nooit weggeweest, maar wel binnen de muren van dit huis.

Lees verder

Donderdag 20 september…

Na 2 weken thuis te zijn geweest door een operatie (opnieuw weghalen moedervlek) rijd ik deze ochtend over het spoor richting school. Ik heb er weer enorm veel zin in en ik zal blij zijn als ik “mijn kids” weer zie. Heerlijk vak heb ik toch. Er voor de kinderen zijn, ze voor een stukje op weg helpen naar volwassenheid, ze iets bijbrengen op allerlei vakgebieden…mooier is er voor mij niet.

Lees verder

Over inspiratie gesproken.

Enkele weken geleden reden mijn collega en ik naar Genk om afspraken te maken met kunstenaar Koen Vanmechelen. Onze andere collega gaat met pensioen. Hij is een groot bewonderaar van Koen en dus leek het ons een mooi idee om hem te vragen als spreker tijdens het grote afscheid. In de drukke agenda van de kunstenaar bleek wonder boven wonder een gaatje te zitten en hij was ook nog bereid om te komen. 

De TomTom bracht ons naar het atelier van Koen in Genk om afspraken te maken voor het afscheid. Hier moet het zijn zei ik. Nee zei mijn collega, dat geloof ik niet. Dat kan nooit de werkplek van Koen zijn. We zagen een bordje atelier van Koen Vanmechelen. Wel dus. 

We liepen een prachtig strak grijs gebouw met een betonnen wenteltrap tegemoet. Eenmaal boven aan die trap zagen we dat dit de ingang niet moest zijn. Naar beneden maar weer en op zoek naar dé ingang. Onder het gebouw kwamen we in een ruimte met prachtige kunstwerken in een hele serene sfeer. Wat een belevenis. We zagen inmiddels ook een intercom en besloten aan te bellen. Een stem bevestigde dat we verwacht werden en we konden achter een zware deur de lift instappen. We waren even blij dat we niet alleen waren. We stapten de lift uit en liepen direct een enorme tentoonstellings-ruimte in. Verwonderd keken we om ons heen met maar één vraag: Is dit een atelier? 

Lees verder

Als je kind temperament heeft…

Mijn kind loopt niet altijd in de pas. Is regelmatig ondeugend en doet niet zomaar wat haar gevraagd wordt. Ik maak me daar zelf niet altijd druk over, want het hoort bij haar. Het maakt haar onafhankelijk, zelfstandig en eigengereid. Ik vind het eigenlijk juist mooi. Ze maakt eigen keuzes. Is duidelijk aan het groeien. We proberen als ouders steeds meer afstand te nemen van het schoolse leven en hopen dat ze steeds vaker de problemen zelf probeert op te lossen.

Helaas zijn er momenten waarop mijn oermoedergevoel boven komt drijven en ik heel veel moeite moet doen om me er niet mee te bemoeien. Ouders van temperamentvolle kinderen krijgen het regelmatig te verduren omdat veel mensen iets vinden van onze kinderen. Onze kinderen zijn soms lastig en vaak aanleiding tot gespreksstof. Het overkomt ons dan ook heel regelmatig dat we worden aangesproken. Dat maakt mij vaak moedeloos en verdrietig.

Lees verder

Links uit CiST presentatiedag

Link

De volgende hyperlinks zaten in de presentatie van Lizette Knuvers-Mijland op de CiST presentatiedag op 7 juni 2018 in Cultureel Centrum Jan van Besouw Goirle. Meer informatie over CiST is te vinden op de CiST website

Rapport De Staat van het Onderwijs 2018

Artikel op Komenskypost over wat scholen allemaal moeten

Website Dick van der wateren over techniek in het onderwijs

De Yurls website van meester Jorrit met zijn #makered ideeën en techniekzolder

De website van #Makered (maker education)

De klooikoffers van de website lekker samen klooien

en de Nederlandse website over Lifehacking

Allemaal kansen die nu blijven liggen

Mijn onderwijsmoment van 2017 vond plaats op een maandag. Voor het Talentnetwerk mocht ik een workshop verzorgen in het kader van cultuureducatie en hoogbegaafdheid. Dé twee thema’s die mij hebben beziggehouden in het afgelopen jaar. Cultuureducatie is het hoofdthema binnen mijn huidige baan. Samen met mijn collega’s probeer ik de culturele partners in onze stad te verbinden aan het onderwijs. Een leuke uitdagende opdracht. Hoogbegaafdheid is op dit moment vooral nog een privéthema. In meerdere vorige blogs op Onderwijskoppen heb ik hier over geschreven.

Binnen het aanbod voor hoogbegaafden hebben wetenschap en techniekonderwijs hun plekje gekregen. Cultuureducatie heeft daarbinnen nog geen structurele plek. Ik vond dat als ouder nogal opvallend. Vooral omdat mijn kind daar heel warm voor draait. Bij andere hoogbegaafde kinderen zie ik op dat gebied juist ook veel uitdagingen. Allemaal kansen die nu nog blijven liggen. Binnen het reguliere onderwijs krijgt cultuureducatie steeds vaker een structurele rol. Cultuureducatie als aanjager en verbinder binnen het nieuwe leren.

Lees verder