Hoogbegaafdheid

In de week van 6 tot en met 14 maart vindt de week van de hoogbegaafdheid plaats. Onderwijskoppen besteedt hier aandacht aan.


Waarom is er eigenlijk een Week van de Hoogbegaafdheid?

Het organisatieteam brengt met de Week van de Hoogbegaafdheid het onderwerp positief onder de aandacht. Ze willen kennis over hoogbegaafdheid verspreiden en vooroordelen en misvattingen proberen weg te nemen. Want hoogbegaafdheid is een woord dat niet bij iedereen positieve gedachten oproept. Mede hierdoor kunnen hoogbegaafden niet altijd en overal zichzelf zijn en hun talenten optimaal inzetten. En dat is enorm jammer, want hoogbegaafden hebben de maatschappij veel te bieden. Daarom dus deze week met een positieve insteek!

Onderwijskoppen doet graag mee aan een zo compleet mogelijke beeldvorming van Hoogbegaafdheid. Ben jij bij dit onderwerp betrokken en schrijf je graag? Schrijf een blog over jouw betrokkenheid bij dit onderwerp en mail je verhaal naar Lmijland@gmail.com. Afbeeldingen zijn daarbij ook zeer welkom. De Blogs komen vanaf 6 maart online op www.onderwijskoppen.nl.


  • Maar morgen niet
    Sidra was 16 toen ze in Nederland kwam in 2014. Uit Syrië. Ze wilde kinderarts worden. Dat wist ik niet, ik kende haar nog niet. Ze ging naar een AZC en naar een Internationale Schakelklas. Binnen een vloek en een zucht sprak ze Nederlands dus al snel mocht ze naar het VMBO bij ons op […]
  • Hoezo saai?!
    Werken in het onderwijs is het mooiste wat er is, want kinderen geven je energie met hun vrolijkheid en kijk op dingen. Zij kunnen nog out-of-the-box denken en verrassen me regelmatig met mooie levenslessen en uitspraken. Het zijn kinderen die je regelmatig een spiegel voorhouden, je aan het lachen maken en ervoor zorgen dat jij […]
  • Het was zo
    Soms denk ik wel eens, wat heb ik mijn kinderen toch anders aangepakt dan ik eigenlijk zou hebben moeten doen. Ze waren 4 en 6 toen ik besloot weer te gaan werken in het onderwijs. Ik heb altijd gezegd dat het ook echt tijd was en dat ik een betere moeder werd toen ik weer […]
  • Samen de balans opmaken
    In de afgelopen jaren schreef ik veel over mijn eigen ervaringen op het gebied van hoogbegaafdheid met onze dochter. Eigenlijk is haar verhaal ook de aanleiding geweest om Onderwijskoppen op te richten. Ik had behoefte aan verhalen van anderen. Verhalen van anderen zetten dat wat je zelf meemaakt in het perpectief. Je gaat relativeren en […]
  • Een mooie reis
    Ongeveer 1,5 jaar geleden ging de leerkracht van onze groep voor hoogbegaafden weg bij ons op school. Er kwam een vrije plek. Er werd een oproep gedaan wie deze groep kinderen over wilde nemen. Wat had ik hard ja willen roepen, maar wat een onzekerheid kwam daar boven drijven. Als moeder van twee hoogbegaafde kinderen […]
  • Het verhaal van een moeder
    Zomer 2014, mijn zoon ging voor het eerst naar school. De overdracht was prima. S is een snelle jongen die graag vooruit wil. Hij liep vroeg, is motorisch erg snel en beweeglijk, hij is leergierig en heeft er zin in. S zoog direct alle info die hem werd gegeven op en keek iedere dag weer […]
  • Het zijn gewoon kinderen
    Hoogbegaafdheid, ik kende het alleen van de oppervlakkige verhalen: multi-talenten die zich graag verdiepen, maar ook weer afhaken zodra het menens wordt. Kinderen die supersnel verbanden leggen, maar het moeilijk vinden om op het schoolplein samen te spelen. Leerlingen die een extra uitdaging nodig hebben en dus één keer per week samen met een speciale […]
  • Hoogbegaafd?
    Rond de twintig procent van de volwassenen en kinderen is hoog sensitief, hoog intelligent of hoogbegaafd. Daarvan is naar schatting vier procent hoogbegaafd. Het woord ‘hoog’ roept daarbij negatieve associaties op bij anderen. Wie denkt hij/zij wel dat hij is? Punt is wel dat daardoor twintig procent van de bevolking zich niet begrepen voelt door […]