Een Helpdesk Jr. in Delft…

Leraren zijn fijne en belangrijke mensen. Net als directeuren en bestuurders en… ouders, kortom al die grote mensen die zich dagelijks bezighouden met onderwijs en opvoeden. Maar als ik even eerlijk mag zijn: kinderen zijn toch het leukste van allemaal. Als onderwijsadviseur werk ik maar af en toe met kinderen. Altijd leerzaam, vaak leuk en dankbaar om te doen.

Zo was ik op 26 oktober te gast op het Stanislas College in Delft. Op deze middelbare school verzorg ik nu ruim twee jaar trainingen over de didactische inzet van ict voor verschillende teams en een groep ‘digitale kartrekkers’ vanuit de vaksecties. De school is onlangs aan de slag gegaan met onderwijs, ondersteund door Chromebooks en de Google-omgeving voor educatieve instellingen. Erg wennen voor veel docenten, een beetje wennen voor de meeste leerlingen. Precies daarom stelde ik voor eens te onderzoeken of er leerlingen geïnteresseerd zouden zijn om een soort helpdesk te vormen. De schoolleiding plaatste een oproepje, waarna tot ieders verrassing zich ruim 60 leerlingen aanmeldden.

Voor de aangemelde leerlingen verzorgde ik met een docent van de school een kick off, bestaande uit een introductie op het concept Helpdesk Jr. en een workshop. In twee groepen gingen de leerlingen aan de slag met het beantwoorden van voorbeeldvragen, met het maken van een opzet voor een FAQ, een website en een ticketing-systeem waarin vragen digitaal geregistreerd worden. Na mijn (korte) instructie duurde het niet lang of twee jongens lieten me trots zien hoe ze samenwerkten, elk op hun eigen laptop, aan een gezamenlijke website in Google Sites. Een andere leerling legde me uit hoe je de processen kunt monitoren die op een Chromebook draaien. Een meisje vroeg of ze even een rustig plekje mocht opzoeken om een uitlegfilmpje op te nemen bij een voorbeeldvraag. Zo kwamen er meer vragen, veel vragen. Niet ‘Wat moet ik nou doen? of ‘ Is het al tijd?’. Wel: ‘Wanneer gaan we echt beginnen?’ en ‘Mogen we ook computers repareren?’ In een Google Classroom deelden de leerlingen hun ideeën en halffabrikaten. Uit alles sprak betrokkenheid en het plezier van aangesproken worden op je competenties. Zestig pubers op ‘aan’, op school.

In 2018 maken de leerlingen de volgende stap. Ze gaan dan daadwerkelijk aan de slag om hun leraren en medeleerlingen te helpen met al hun ict-vragen.

Erno Mijland

Erno Mijland is senior onderwijsadviseur bij Innofun in Venlo. Hij verzorgt lezingen en trainingen, schrijft en adviseert leraren en directies die hun onderwijs op een 21e eeuwse manier willen vormgeven. Het concept Helpdesk Jr. is ontwikkeld met ondersteuning van Samsung en wordt ook ingevuld op College Den Hulster in Venlo en SG de Keyzer in Goirle.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.